سیدمحسن عزیزی؛ منصوره مختاری؛ محمدجواد لیاقتدار
دوره 15، شماره 59 ، مهر 1393، ، صفحه 31-54
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تحقق ابعاد تربیت شهروندی در کتابهای درسی دوره پیشدبستانی از دیدگاه مربیان این دوره انجام شده است. ماهیت پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیة ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تحقق ابعاد تربیت شهروندی در کتابهای درسی دوره پیشدبستانی از دیدگاه مربیان این دوره انجام شده است. ماهیت پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیة مربیان مقطع پیشدبستانی شهر یزد در سال تحصیلی 92-1391 میباشد. نمونه پژوهش 120 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته، شامل 47 سوال بود. جهت تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از آزمونهای آماری t تک نمونهای و آزمون رتبهبندی فریدمن استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که میزان تحقق ابعاد تربیت شهروندی در کتابهای درسی در بعد رفتارهای دانشی (36/2) و رفتارهای فرهنگی ـ ملّی (44/2) پایینتر از سطح متوسط، و در بعد رفتارهای اجتماعی (53/3) بالاتر از سطح متوسط میباشد. در بعد رفتارهای دانشی بالاترین میانگین رتبهای گویة «در مقابل خواستههای دیگران میتواند (نه) منطقی بگوید»، و پایینترین میانگین رتبهای گویة «میتواند رنگها و اشکال هندسی (برای درک مفاهیمی نظیر علائم راهنمایی و رانندگی) را از هم بازشناسد»، در بعد رفتارهای فرهنگی بالاترین میانگین رتبهای گویة «رهبر و رئیس جمهور را میشناسد و نام آنها را میداند»، و پایینترین میانگین رتبهای «اقوام و اقلیتهای دینی و اقوام را که در کشور وجود دارد میشناسد»، در بعد رفتارهای اجتماعی بالاترین میانگین رتبهای گویة «انگیزه و هیجان برای پیشرفت دارد»، و پایینترین میانگین رتبهای گویة «در کارها و تصمیماتش دور اندیش است» میباشد.